Медиагруппа «Антенна»  

Камера схову: чи збереже магазин ваші речі?

Наприкінці робочого дня, забравши дитину зі школи, молода черкащанка дорогою додому вирішила зайти до одного з продовольчих супермаркетів у центрі міста за продуктами. Автоматично, знаючи, що до торгового залу з сумкою заходити заборонено, жінка поклала до камери схову її разом із дитячим рюкзаком, дістала з неї лише гаманець і без будь-яких побоювань, зачинивши камеру та забравши від неї ключа, попрямувала до торгового залу.

Через деякий час жінка повернулась до камери схову, де залишила свої та дитячі речі, проте їх там не знайшла — камера була відчинена і порожня. Потерпіла звернулася до охоронців, які мали б пильнувати за речами відвідувачів, проте ті просто знизали плечима. Ніхто із охоронців не бачив, як відчиняли камеру схову і діставали речі.

Оскільки охоронці магазину лише розводили руками, залишалося лише зателефонувати «102». Вже через декілька хвилин правоохоронці прибули на місце крадіжки та почали встановлювати обставини події. Під час перегляду запису системи відео спостереження в супермаркеті вдалося отримати фото крадійки. І вже за кілька днів працівниками карного розшуку Придніпровського РВ УМВС зловмисниця, якою виявилася 26-річна місцева жителька, була затримана.


Від редакції

Насправді подібної ситуації можна було уникнути, якби громадяни знали свої права.

Отож, чи зобов’язані ми, споживачі, здавати речі при вході у супермаркет? Чому? І чи несе магазин відповідальність за здані речі покупців?

У кожному супермаркеті є написи про те, що споживач має покласти речі у камеру схову, щоб не було непорозумінь. І поряд – «адміністрація не несе відповідальності за збереження». Як це розуміти?

Щоб відповісти на ці запитання, необхідно передусім з’ясувати, що таке камера схову. Так, визначення «камера схову» міститься у Правилах перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджених наказом Мінтрансзв’язку України від 27.12.2006 р. №1196, і означає спеціально обладнане приміщення для короткочасного зберігання ручної поклажі, багажу пасажирів. Тими самими Правилами передбачено, що камери схову можуть бути стаціонарними, автоматичними та пересувними. Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затвердженими постановою КМ України від 18 лютого 1997 р. №176, визначено, що у разі здачі речей до стаціонарної камери схову на підтвердження прийняття таких речей на зберігання особі видається багажна квитанція, а у випадку здачі до автоматичної камери схову — підтвердженням є квитанція або чек за придбання жетона для подальшого користування камерою схову.

З наведеного вбачається, що конструкції, які зазвичай використовуються в магазинах, доречніше буде називати комірками для зберігання (схову).

Законом України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. №1023-XII, який є основним нормативним актом, що регулює відносини між споживачами, продавцями та виробниками, а також Порядком провадження торгівельної діяльності та правил торгівельного обслуговування населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. №833, не передбачений обов’язок покупців здавати свої речі до комірок зберігання супермаркетів для реалізації права на здійснення покупок. Більше того, жодний нормативний акт чинного законодавства України не містить подібного обов’язку покупця.

Якщо адміністрація магазину наполягає на обов’язковій здачі речей (сумок, пакетів) покупців, посилаючись на власні внутрішні документи, в такому випадку ця адміністрація бере на себе обов’язок зі збереження зданих на зберігання речей, що підтверджується видачею покупцеві номерного жетона або іншого знаку, що засвідчує прийняття речі на зберігання. Відповідне положення передбачене у ст.937 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України).

Як свідчить практика, при судовому розгляді спорів, що виникають між покупцями (споживачами) і суб’єктами, які здійснюють торгівельну діяльність, з приводу здачі й зберігання речей у магазинах та відшкодування збитків, завданих неналежним зберіганням таких речей, судами застосовуються норми, що регулюють договори зберігання.

За умовами того ж договору зберігання, відповідно до ст.942 ЦК України зберігач зобов’язаний вживати усіх заходів для забезпечення схоронності речі. Якщо зберігання здійснюється безоплатно, зберігач зобов’язаний піклуватися про річ, як про свою власну.

Статтями 950–951 ЦК України встановлено відповідальність зберігача за втрату або пошкодження речі. Так, за втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання, зберігач відповідає на загальних підставах.

Збитки, завдані особі, що залишила свої речі на зберігання, втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем:

1) у разі втрати (нестачі) речі — у розмірі її вартості;

2) у разі пошкодження речі — у розмірі суми, на яку знизилася її вартість.

Якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що вона не може бути використана за первісним призначенням, особа має право відмовитися від цієї речі та вимагати від зберігача відшкодування її вартості.

Чинним законодавством також передбачено, що у випадку, якщо адміністрація супермаркету відмовляється добровільно відшкодувати заподіяні збитки в повному розмірі, особа, якій такі збитки завдані, має право звернутися з відповідним позовом до суду.

На жаль, як це часто трапляється, передбачена законодавством «ідилія» відрізняється від того, що відбувається в реальності. Труднощі при захисті своїх прав виникають передусім при доведенні в суді обставин, на які посилається особа, майно якої пошкоджене або втрачене. Так, при здаванні сумок або інших речей на зберігання, ніде жодним чином не фіксується, що саме здається (наприклад, у сумці один телефон чи три), опис переданих речей не робиться, оскільки таке законодавством не передбачено. Також важко назвати «вжиттям усіх заходів для забезпечення схоронності речі» зберігання речей у шафах або комірках, у кращому випадку — під ключ, або просто за прикритими дверцятами, на відкритих поличках тощо.

Отже, якщо ви не впевнені в тому, що ваші речі зберігатимуться належним чином, ви маєте право відмовитися від зберігання ваших речей в комірках схову магазина і пересуватися приміщенням супермаркету (магазину) зі своїми речами, сумками тощо.

Охоронці — не царі і не боги

Працівники магазинів НЕ МОЖУТЬ примусити при вході в торгівельний зал пред’явити придбані в інших місцях товари, а при вході — перевіряти правильність чека й оглядати речі покупця. При виході з торговельного залу охоронець може ПОПРОСИТИ показати сумку. Причому сам він робити огляд не має права. Робити огляд може тільки співробітник міліції й лише в тому разі, коли покупця підозрюють у крадіжці товару.

Якщо вам роблять зауваження, що проходити у торговий зал з речами не можна, ви можете відповісти, мовляв, якщо ви підозрюєте, що я щось украду, ходіть за мною. А якщо охоронці наполягатимуть на огляді вмісту вашої сумки, ви можете відповісти, що покажете його лише у присутності міліції. Перевірено — працює.








ТОП-СТАТЬИ
Номер # 48, 01.12.2010
ПОСЛЕДНИЕ НОВОСТИ Замість суду — житловий будинок для еліти? Фронтовий щоденник: Як працюють фронтові шпиталі Фронтовий щоденник: Військовий капелан про свою роботу на війні Олимпиада 2022: новичок в лидерах. Фронтовий щоденник: Як Черкащани живуть на війні Репотажі з фронту Сьогодні в телеефірі Антени-плюс: Інтернет-трансляція телеканалу "Антена" для мобільних мереж 2G та 3G Інтернет-трансляція телеканалу "Антена" Чому москалі такі?
Дайджест Вартість проїзду у громадському транспорті малє становити не вище 2,7 грн? Спроба переворота в Україні призначена на 22 лютого? Откровения российского окупанта: почему он убивает украинцев? (відео) В Лугандоні вважають наше сало наркотиком! Экономика РФ летит в пропасть Унікальний вітровий генератор зробив винахідник з Черкащини Народний синоптик прогнозує теплу зиму О Золотой Орде и Киевской Руси, или почему Маркса не издавали в СССР?
Главная | Новости | Статьи | О нас | Выпуск новостей (видео) | Он-лайн трансляция «Антенна-плюс»
bigmir)net TOP 100
©«Антенна», 2009
посетителей: 606 хитов: 12696
вчера: 617/18851
время генерации: 0.30003309249878; SQL запросов: 11